Kierunek: Architektura
Studia jednolite magisterskie
Rodzaj studiów
5,5- letnie studia o profilu praktycznym, prowadzące do tytułu zawodowego magistra inżyniera architektaZasady rekrutacji
Rekrutacja odbywa się wyłącznie na podstawie konkursu świadectw – BEZ EGZAMINU Z RYSUNKU
Na studia zostaną przyjęci w ramach limitu miejsc kandydaci, którzy spełnili wszystkie wymagania rekrutacyjne i uzyskali największą liczbę punktów. Liczba punktów wyliczona będzie jako średnia ważona liczby punktów odpowiadających wynikom egzaminu maturalnego z określonych dla kierunku przedmiotów. Liczba punktów (oznaczone dalej przez LP) wyliczana będzie według wzoru:
LP = 0,5 d1 + 0,5 d2
gdzie:
d – jeden przedmiot wybrany spośród: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, historia sztuki, informatyka, język obcy nowożytny, język polski, matematyka, wiedza o społeczeństwie
przy czym:
NOWA MATURA: 1 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym, 2 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym. Wyniki egzaminu maturalnego uzyskane na świadectwie dojrzałości podane w procentach przelicza się według zasady 1procent = 1 punkt.
- W przypadku, gdy na świadectwie dojrzałości podana jest punktacja danego przedmiotu wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w zasadach rekrutacji uwzględniane są też punkty za poziom podstawowy, przyjmuje się dla poziomu podstawowego punkty za poziom rozszerzony.
MATURA IB oraz MATURA EB: 1 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym, 2 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym. Wyniki uzyskane na egzaminie dojrzałości przelicza się na punkty według następujących zasad:
- matura IB.: 1pkt – 29pkt., 2pkt – 39pkt., 3pkt – 49pkt., 4pkt – 59pkt., 5pkt – 69pkt.; 6pkt – 79pkt.; 7pkt – 100pkt.
- matura EB.: 1-2,95pkt – 29pkt., 3-3,95pkt – 39pkt., 4-4,95pkt – 49pkt., 5-5,95pkt – 59pkt., 6-6,95pkt – 69pkt.; 7-7,95pkt – 79pkt.; 8-10pkt – 100pkt.
STARA MATURA: 1 – oznacza punkty za część ustną egzaminu dojrzałości, 2 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości. Oceny uzyskane na egzaminie dojrzałości przelicza się na punkty według następujących zasad:
- w skali 6-stop.: cel.-100pkt., bdb.-85pkt., db.-65pkt., dst.-45pkt., mier., dop.-30pkt.;
- w skali 4-stop.: bdb.-100pkt., db.-65pkt., dst.-30pkt.
W przypadku, gdy na egzaminie dojrzałości nie ma oceny za egzamin pisemny z danego przedmiotu, a w zasadach rekrutacji uwzględniana jest taka ocena, przyjmuje się ocenę za egzamin ustny i odwrotnie, gdy nie ma oceny za egzamin ustny z danego przedmiotu przyjmuje się ocenę za egzamin pisemny.
STARA MATURA I ZAŚWIADCZENIE O WYNIKACH EGZAMINU MATURALNEGO z OKE: Dotyczy kandydatów ze „starą” maturą posiadających zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów z OKE, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. 1 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym, 2 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym. Wyniki egzaminu maturalnego uzyskane na świadectwie dojrzałości podane w procentach przelicza się według zasady 1procent = 1 punkt.
MATURA ZAGRANICZNA: 1 – oznacza punkty za część ustną (lub poziom podstawowy) egzaminu dojrzałości, 2 – oznacza punkty za część pisemną (lub poziom rozszerzony) egzaminu dojrzałości. Oceny uzyskane na egzaminie dojrzałości przelicza się na punkty równe częściom całkowitym liczb wyliczonych według wzoru: P = 98 ( S-m) / (M – m) + 2, gdzie S jest przeliczaną oceną, M – maksymalną, m – minimalną (niedostateczną) oceną według skali stosowanej w szkole zagranicznej.
UWAGA:
- Zwolnienie z egzaminu dojrzałości bądź egzaminu maturalnego z języka obcego na podstawie certyfikatu jest równoznaczne z uzyskaniem maksymalnej liczby punktów – 100% z tego przedmiotu.
- Laureaci oraz finaliści olimpiad stopnia centralnego oraz laureaci konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, uzyskują 100 % punktów rekrutacyjnych z każdego przedmiotu branego pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym opartym wyłącznie na konkursie świadectw. Sprawdź jakie to olimpiady.
- Wyniki egzaminu maturalnego dwujęzycznego nie są uznawane z przedmiotów innych niż języki obce nowożytne, dla tych przedmiotów obowiązują wyniki egzaminów maturalnych jak dla poziomu podstawowego i rozszerzonego, w zależności od tego, na jakim poziomie przedmiot był zdawany. Wyniki egzaminu maturalnego dwujęzycznego uzyskane na świadectwie dojrzałości uznawane są wyłącznie z języka obcego nowożytnego. Przelicza się je na procenty „nowej” matury z wagą 1,2 na świadectwie dojrzałości za poziom rozszerzony, jednak nie więcej niż 100%, chyba, że szczegółowe zasady rekrutacji dla kierunku na wydziale stanowią inaczej.
- Za równoważny przedmiotowi informatyka uważane są przedmioty o nazwach: elementy informatyki, podstawy informatyki lub technologia informacyjna; za równoważny przedmiotowi fizyka i astronomia uważany jest przedmiot o nazwie fizyka, fizyka z astronomią; za równoważny przedmiotowi biologia rozumie się każdy przedmiot zawierający w swojej nazwie słowo „biologia”.
Kandydat rekrutujący się na kierunek Architektura ma prawo w ramach jednej opłaty rekrutacyjnej wybrać drugi kierunek spośród:
- Budownictwo
- Energetyka
- Geoinformatyka i techniki satelitarne
- Inżynieria środowiska
Jednakże zostanie na niego kwalifikowany wyłącznie gdy:
- nie zostanie zakwalifikowany do przyjęcia na pierwszy wskazany we wniosku kierunek czyli – Architektura;
- na drugim wybranym we wniosku kierunku – będą wolne miejsca (czyli niewypełnione przez kandydatów, którzy wybrali ten kierunek jako pierwszy we wniosku);
- na drugim wybranym we wniosku kierunku – spełni wszystkie wymogi rekrutacyjne i uzyska odpowiednią liczbę punktów rekrutacyjnych wymaganych do zakwalifikowania zgodnie z zasadami rekrutacji określonymi dla tego kierunku.
PROGI PUNKTOWE:
Na Uniwersytecie Zielonogórskim nie prowadzi się statystyk oraz nie publikuje się progów punktowych*. Rekrutacja na naszej Uczelni polega na zakwalifikowaniu kandydatów o największej liczbie punktów rekrutacyjnych w ramach uchwalonego limitu miejsc. Na wyniki rekrutacji w danym roku akademickim wpływ ma wiele zmiennych często, niezależnych od samych kandydatów, jak i od uczelni.
Do czynników, które mają wpływ na znaczenie różnic w danym roku akademickim, należy zaliczyć: stopień trudności matury, zainteresowanie danym kierunkiem studiów, limity miejsc, kryteria kwalifikacji czy zmiany w ofercie studiów. Z tego względu wyniki z poprzednich lat nie są wiarygodną podstawą do prognozowania wyników tegorocznej rekrutacji.
*za wyjątkiem kierunku lekarskiego
Limit miejsc
60Czego się tu nauczysz?
Studia jednolite magisterskie o profilu praktycznym na kierunku architektura to jedne z najbardziej interdyscyplinarnych studiów przygotowujących specjalistów do projektowania i zarządzania w zakresie architektury.
Architekt od lat jest uznawany za jeden z najbardziej elitarnych i prestiżowych zawodów, cieszących się publicznym zaufaniem. W ramach rozszerzonego programu przedmiotów technicznych i artystycznych absolwenci są przygotowani do pracy w biurach architektonicznych, pracowniach, urzędach. Po ukończeniu studiów otrzymują tytuł zawodowy magister inżynier architekt.
Studia drugiego stopnia
Rodzaj studiów
1,5-roczne studia o profilu ogólnoakademickim, prowadzące do tytułu zawodowego magistra inżyniera architektaZasady rekrutacji
Uprawnione do podjęcia studiów są wyłącznie osoby, które posiadają dyplom ukończenia studiów, i mają tytuł zawodowy inżyniera architekta tego samego kierunku studiów.
Kandydat ubiegający się o przyjęcie na studia, powinien posiadać kompetencje niezbędne do podjęcia kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku architektura, a w szczególności posiadać wiedzę z zakresu:
- posiadać wiedzę z zakresu historii i teorii architektury i urbanistyki, sztuk pięknych, budownictwa i technologii budowlanych, konstrukcji, fizyki budowli oraz projektowania architektonicznego i urbanistycznego,
- znać przepisy techniczno-budowlane oraz metody organizacji i przebiegu procesu inwestycyjnego,
- posiadać umiejętności gromadzenia informacji, kształtowania środowiska człowieka zgodnie z jego potrzebami użytkowymi (z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych) oraz tworzenia projektów spełniających wymagania estetyczne, użytkowe i techniczne.
Postępowanie rekrutacyjne przebiega dwuetapowo.
Etap 1.
Przegląd prac własnych (portfolio) wraz z rozmową kwalifikacyjną. Portfolio wyłącznie na płycie CD w formacie PDF wraz z wydrukami w teczce formatu A4, powinno zawierać: pracę dyplomową, wybrane projekty prac semestralnych, wybrane prace z rysunku odręcznego (lub inne prace). Warunkiem przejścia do Etapu 2 jest uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej (3 pkt.).
Etap 2.
Przeliczony wynik ukończenia studiów wpisany do dyplomu.
W obu etapach stosowana jest skala ocen: bardzo dobry (5 pkt.); dobry plus (4,5 pkt.); dobry (4 pkt.); dostateczny plus (3,5 pkt.); dostateczny (3 pkt.); niedostateczny (2 pkt.). Liczby punktów (oznaczone dalej przez LP) wyliczane będą według wzoru:
LP = (D + 2 P) /3
gdzie:
D – ocena odpowiadająca wynikowi ukończenia studiów pierwszego stopnia wpisanemu na dyplomie ukończenia studiów.
P – ocena uzyskana za portfolio.
Jako kryterium dodatkowe brana jest pod uwagę liczba punktów za przeliczoną ocenę z egzaminu dyplomowego.
Wynik ukończenia studiów, oceny i średnie S ustalone według skali ocen stosowanej na innych uczelniach, przeliczane są na wynik, oceny i średnie N w skali ocen stosowanej na Uniwersytecie Zielonogórskim zgodnie z wzorem: N=3(S-m)/(M-m)+2
przy oznaczeniach:
- M – jest maksymalną,
- m – minimalną (niedostateczną) oceną według skali stosowanej na innej uczelni.
Osoby przyjęte na studia drugiego stopnia, mogą być zobowiązane do uzupełnienia różnic programowych dotyczących wiedzy ogólnej z zakresu studiów pierwszego stopnia w terminach ustalonych przez dziekana.
Limit miejsc
30Czego się tu nauczysz?
Studia przygotowują specjalistów do planowania przestrzennego, projektowania i zarządzania w zakresie architektury zeroenergetycznej. Absolwenci będą posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie tradycyjnego oraz innowacyjnego energooszczędnego, projektowania architektonicznego, urbanistycznego i konserwatorskiego, planowania przestrzennego, na poziomach lokalnym, regionalnym, krajowym oraz ponadkrajowym, kształtowania środowiska człowieka z uwzględnieniem relacji zachodzących między ludźmi a obiektami architektonicznymi i otaczającą przestrzenią, rozwiązywania problemów funkcjonalnych, użytkowych, budowlanych, konstrukcyjnych, inżynierskich i technologicznych w stopniu zapewniającym bezpieczeństwo i komfort użytkowania obiektów, w tym osobom niepełnosprawnym, stosowania procedur opracowywania koncepcji urbanistycznych oraz projektów obiektów architektonicznych z uwzględnieniem czynników społecznych, stosowania przepisów jak i procedur techniczno-budowlanych, ekonomiki projektowania, innowacyjności w realizacji i użytkowaniu obiektu architektonicznego, zasad organizacji procesu inwestycyjnego i integracji planów z projektami planistycznymi w kraju oraz państwach Unii Europejskiej oraz historii i teorii architektury, historii i teorii urbanistyki, sztuk pięknych, nauk technicznych, nauk humanistycznych, etyki, psychologii społecznej, socjologii i filozofii.
Absolwenci będą rozumieć rolę zawodu architekta w społeczeństwie jak i wpływu wyników jego pracy na jakość środowiska. Absolwenci powinni stosować zasady etyki zawodowej. Absolwenci będą przygotowani do:
- podjęcia działalności twórczej w zakresie projektowania architektonicznego, zwłaszcza w zakresie efektywnego wykorzystania energii w budownictwie
- zdobycia uprawnień zawodowych wymaganych prawem,
- wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie,
- projektowania i kierowania robotami budowlanymi w specjalności architektoniczno-urbanistycznej,
- koordynowania prac w wielobranżowych zespołach projektowych,
- zarządzania projektowymi pracowniami architektonicznymi i urbanistycznymi,
- samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej,
- podjęcia pracy badawczej
Absolwenci będą przygotowani do podjęcia zatrudnienia w:
- pracowniach projektowych architektonicznych i urbanistycznych,
- jednostkach administracji samorządowej i państwowej,
- instytucjach badawczych i ośrodkach badawczo-rozwojowych,
- jednostkach zajmujących się doradztwem.