Kierunek: Arteterapia

Rodzaj studiów

3-letnie studia o profilu praktycznym, prowadzące do tytułu zawodowego licencjata

Zasady rekrutacji

Kandydat ubiegający się o przyjęcie na kierunek, zobowiązany jest przystąpić do rozmowy kwalifikacyjnej, podczas której, będzie miał możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań, osiągnięć i aktywności (np. dorobku twórczego, udziału w wolontariacie, projektach prospołecznych, etc.), a także portfolio przygotowanego w formie analogowej (wydruki) bądź elektronicznej (pliki jpg, pdf) lub innych udokumentowanych osiągnięć. Rozmowa punktowana będzie w skali 0 – 20 punktów. Zakwalifikowana do przyjęcia na studia będzie wyłącznie osoba, która z rozmowy kwalifikacyjnej uzyskała przynajmniej 1 punkt.

UWAGA – w rekrutacji na rok akademicki 2020/2021  rozmowa kwalifikacyjna a także portfolio prowadzone są z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
W związku z powyższym należy wysłać drogą elektroniczną z własnego adresu e-mail podanego w elektronicznym wniosku o przyjęcie na studia na adres e-mail komisji egzaminacyjnej Wydziału Pedagogiki, Psychologii i Socjologii: rekrutacja-arteterapia@g.elearn.uz.zgora.pl
  • W formie plików PDF  prace własne (zdjęcia minimum 10 prac) oraz dokumentację do każdej z prac, obejmującą: imię i nazwisko, tytuł pracy, technika, wymiary, ewentualny komentarz.
               Każda praca powinna być umieszczona na osobnym zdjęciu.
  • W formie pliku PDF odpowiedzi na trzy poniższe pytania:
    • Proszę o uzasadnienie wyboru kierunku arteterapia.
    • Program studiów na kierunku arteterapia oferuje dwa moduły do wyboru: teatr/drama oraz sztuki wizualne. Kształceniem w ramach jakiego modułu jest Pani/Pan zainteresowana/y i dlaczego?
    • Proszę o krótki opis dotyczący dotychczasowych doświadczeń uzyskanych w aktywności animacyjnej, twórczej, społecznej (jeśli takie były).
               Każda odpowiedź powinna zawierać nie więcej niż 300 słów.
Wymienione powyżej pliki należy wysłać w dniu dokonania rejestracji internetowej, jednak nie później niż przed upływem terminu rejestracji internetowej kandydatów na studia.

Rekrutacja prowadzona jest na kierunek. Wybór specjalności następuje na początku pierwszego semestru studiów. Specjalność nie zostanie uruchomiona, jeżeli liczba osób deklarujących chęć jej studiowania, będzie mniejsza niż piętnaście osób. Proponowane specjalności to:

  • sztuki wizualne
  • teatr/drama

Na studia zostaną przyjęci w ramach limitu miejsc kandydaci, którzy spełnili wszystkie wymagania rekrutacyjne: przystąpili do rozmowy kwalifikacyjnej i uzyskali największą liczbę punktów. Liczba punktów wyliczona będzie jako średnia ważona liczby punktów odpowiadających wynikom egzaminu maturalnego z określonych dla kierunku przedmiotów. Liczby punktów (oznaczone dalej przez LP) wyliczane będą według wzoru:

LP = 0,20 p1 + 0,20 p2 +0,15 o1 + 0,15 o2 + 0,15 d1 + 0,15 d2

gdzie:

p – język polski
o – język obcy nowożytny
d – jeden przedmiot wybrany ale inny niż język obcy nowożytny

przy czym:

NOWA MATURA:  1 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym,  2 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym.  Wyniki egzaminu maturalnego uzyskane na świadectwie dojrzałości podane w procentach przelicza się według zasady 1procent = 1 punkt.

  • W przypadku, gdy na świadectwie dojrzałości podana jest punktacja danego przedmiotu wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w zasadach rekrutacji uwzględniane są też punkty za poziom podstawowy, przyjmuje się dla poziomu podstawowego punkty za poziom rozszerzony.

MATURA IB  oraz  MATURA EB:  1 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym,  2 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym.  Wyniki uzyskane na egzaminie dojrzałości przelicza się na punkty według następujących zasad:

  • matura IB.: 1pkt – 29pkt., 2pkt – 39pkt., 3pkt – 49pkt., 4pkt – 59pkt., 5pkt – 69pkt.; 6pkt – 79pkt.; 7pkt – 100pkt.
  • matura EB.: 1-2,95pkt – 29pkt., 3-3,95pkt – 39pkt., 4-4,95pkt – 49pkt., 5-5,95pkt – 59pkt., 6-6,95pkt – 69pkt.; 7-7,95pkt – 79pkt.; 8-10pkt – 100pkt.

STARA MATURA:  1 – oznacza punkty za część ustną egzaminu dojrzałości,  2 –  oznacza punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości. Oceny uzyskane na egzaminie dojrzałości przelicza się na punkty według następujących zasad:

  • w skali 6-stop.: cel.-100pkt., bdb.-85pkt., db.-65pkt., dst.-45pkt., mier., dop.-30pkt.;
  • w skali 4-stop.: bdb.-100pkt., db.-65pkt., dst.-30pkt.

W przypadku, gdy na egzaminie dojrzałości nie ma oceny za egzamin pisemny z danego przedmiotu, a w zasadach rekrutacji uwzględniana jest taka ocena, przyjmuje się ocenę za egzamin ustny i odwrotnie, gdy nie ma oceny za egzamin ustny z danego przedmiotu przyjmuje się ocenę za egzamin pisemny.

STARA MATURA I ZAŚWIADCZENIE O WYNIKACH EGZAMINU MATURALNEGO z OKE:  Dotyczy kandydatów ze „starą” maturą posiadających zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów z OKE, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. 1 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym2 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym.  Wyniki egzaminu maturalnego uzyskane na świadectwie dojrzałości podane w procentach przelicza się według zasady 1procent = 1 punkt.

MATURA ZAGRANICZNA:  1 – oznacza punkty za część ustną (lub poziom podstawowy) egzaminu dojrzałości,  2 – oznacza punkty za część pisemną (lub poziom rozszerzony) egzaminu dojrzałości. Oceny uzyskane na egzaminie dojrzałości przelicza się na punkty równe częściom całkowitym liczb wyliczonych według wzoru:  P = 98 ( S-m) / (M – m) + 2, gdzie S jest przeliczaną oceną, M – maksymalną, m – minimalną (niedostateczną) oceną według skali stosowanej w szkole zagranicznej.

UWAGA:

  • Zwolnienie z egzaminu dojrzałości bądź egzaminu maturalnego z języka obcego na podstawie certyfikatu jest równoznaczne z uzyskaniem maksymalnej liczby punktów – 100% z tego przedmiotu.
  • Laureaci oraz finaliści olimpiad stopnia centralnego oraz laureaci konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, uzyskują 100 % punktów rekrutacyjnych z każdego przedmiotu branego pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym opartym wyłącznie na konkursie świadectw. Sprawdź jakie to olimpiady .
  • Wyniki egzaminu maturalnego dwujęzycznego nie są uznawane z przedmiotów innych niż języki obce nowożytne, dla tych przedmiotów obowiązują wyniki egzaminów maturalnych jak dla poziomu podstawowego i rozszerzonego, w zależności od tego, na jakim poziomie przedmiot był zdawany. Wyniki egzaminu maturalnego dwujęzycznego uzyskane na świadectwie dojrzałości uznawane są wyłącznie z języka obcego nowożytnego. Przelicza się je na procenty „nowej” matury z wagą 1,2 na świadectwie dojrzałości za poziom rozszerzony, jednak nie więcej niż 100%, chyba, że szczegółowe zasady rekrutacji dla kierunku na wydziale stanowią inaczej.
  • Za równoważny przedmiotowi informatyka uważane są przedmioty o nazwach: elementy informatyki, podstawy informatyki lub technologia informacyjna; za równoważny przedmiotowi fizyka i astronomia uważany jest przedmiot o nazwie fizyka, fizyka z astronomią, jako przedmiot biologia rozumie się każdy przedmiot zawierający w swojej nazwie słowo „biologia”.

 

Limit miejsc

30

Czego się tu nauczysz?

Absolwent kierunku arteterapia wyposażony będzie w interdyscyplinarną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, łączące efekty kształcenia usytuowane w trzech obszarach: nauk społecznych, nauk o zdrowiu i sztuki –  sztuki teatru i sztuk wizualnych.
  • Podczas studiów zdobywa kwalifikacje oraz kompetencje wymagane w pracy na stanowisku arteterapeuty z psychopedagogicznymi umiejętnościami, niezbędnymi do działalności wspomagającej i/lub korygującej rozwój jednostki poprzez wykorzystanie metod artystycznych do pracy z ludźmi w różnych środowiskach społecznych, terapeutycznych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych,  medycznych*
  • Zna podstawowe zagadnienia z psychopatologii, ekspresji i psychologii twórczości, ma wiedzę dotyczącą psychologicznych mechanizmów oddziaływań w terapii sztuką.
  • Potrafi samodzielnie gromadzić i przetwarzać informacje, poszerzać swoją wiedzę w obszarze metod pracy w terapii teatrem z elementami dramy oraz terapii wizualnej z różnymi grupami wiekowymi. Potrafi stosować działania artystyczne z zakresu sztuki teatru oraz sztuk wizualnych w terapii wybranych rodzajów zaburzeń o różnej etiologii, specyfice i wymiarze, w tym osób z zaburzeniami dotyczącymi funkcjonowania społecznego, emocjonalnego, psychicznego czy edukacyjnego, wymagającymi wsparcia. Stosuje zaprogramowane oddziaływania psychologiczne bazując na procesie tworzenia i recepcji sztuki teatru i sztuk wizualnych.
  • Rozumie i umie analizować zjawiska i procesy utrudniające rozwój psychospołeczny uczestnika procesu arteterapeutycznego, posiada umiejętności przygotowania planu terapii indywidualnej i grupowej. Jest przygotowany do wykorzystywania potencjałów znaczeń zawartych w różnych tekstach kultury, odczytywania symboli zawartych w dziełach plastycznych i dramatycznych oraz samodzielnego, kreatywnego konstruowania takich tekstów w toku terapii.
  • Dysponuje umiejętnościami z zakresu metodyki prowadzenia zajęć warsztatowych z uwzględnieniem różnic i preferencji indywidualnych uczestnika, posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu metod i technik teatroterapii (dramy) i terapii wizualnej. Potrafi stosować wybrane techniki terapii wizualnej i teatroterapii (w tym techniki projekcyjne) w diagnostyce psychologicznej i pedagogicznej w celu konstruowania programów naprawczych i profilaktycznych oraz posiada kompetencje personalne i społeczne niezbędne w gromadzeniu doświadczeń związanych z zarządzaniem grupą.
Dodatkowo, absolwent jest przygotowany do wczesnego wspomagania mającego na celu pobudzanie społecznego rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, współorganizowania kształcenia integracyjnego czy włączającego w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświatowych, jako nauczyciel oraz do prowadzenia specjalistycznych zajęć terapeutycznych (korekcyjno-kompensacyjnych) dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.**
Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne. Jest także przygotowany do kontynuowania nauki w obszarze nauk społecznych na studiach drugiego stopnia.
* – Powyższy opis sylwetki absolwenta nie jest równoważny z uprawnieniami do wykonywania zawodu w instytucjach, w których obowiązują stosowne przepisy branżowe. Zawód arteterapeuty regulowany jest w następujących rozporządzeniach: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w
sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami   https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/kzs/pdf/KZiSDzU28-08-2014poz1145.pdf, Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 1145), zawód arteteterapeuty został ujęty pod numerem – Arteterapeuta – nr 323013  https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/kzs/pdf/KZiSDzU28-08-2014poz1145.pdf,.  Zawód Arteterapeuta został zaklasyfikowany do zawodów grupujących osoby praktykujące niekonwencjonalne lub komplementarne metody terapii. Wspomniane rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
 ** – http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001643/O/D20171643.pdf , a w szczególności w § 7:ust. 2, pkt. 3; dostęp: 09.09.2018.