Kierunek: Arteterapia

Rodzaj studiów

3-letnie studia o profilu praktycznym, prowadzące do tytułu zawodowego licencjata

Zasady rekrutacji

Kandydat ubiegający się o przyjęcie na kierunek, zobowiązany jest przystąpić do rozmowy kwalifikacyjnej, podczas której, będzie miał możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań, osiągnięć i aktywności (np. dorobku twórczego, udziału w wolontariacie, projektach prospołecznych, etc.), a także portfolio przygotowanego w formie analogowej (wydruki) bądź elektronicznej (pliki jpg, pdf) lub innych udokumentowanych osiągnięć.Rozmowa punktowana będzie w skali 0 – 20 punktów. Zakwalifikowana do przyjęcia na studia będzie wyłącznie osoba, która z rozmowy kwalifikacyjnej uzyskała przynajmniej 1 punkt.

Na studia zostaną przyjęci w ramach limitu miejsc kandydaci, którzy spełnili wszystkie wymagania rekrutacyjne: przystąpili do rozmowy kwalifikacyjnej i uzyskali największą liczbę punktów. Liczba punktów wyliczona będzie jako średnia ważona liczby punktów odpowiadających wynikom egzaminu maturalnego z określonych dla kierunku przedmiotów. Liczby punktów (oznaczone dalej przez LP) wyliczane będą według wzoru:

LP = 0,20 p1 + 0,20 p2 +0,15 o1 + 0,15 o2 + 0,15 d1 + 0,15 d2

gdzie:

p – język polski
o – język obcy nowożytny
d – jeden przedmiot wybrany ale inny niż język obcy nowożytny

przy czym:

NOWA MATURA:  1 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym,  2 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym.  Wyniki egzaminu maturalnego uzyskane na świadectwie dojrzałości podane w procentach przelicza się według zasady 1procent = 1 punkt.

  • W przypadku, gdy na świadectwie dojrzałości podana jest punktacja danego przedmiotu wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w zasadach rekrutacji uwzględniane są też punkty za poziom podstawowy, przyjmuje się dla poziomu podstawowego punkty za poziom rozszerzony.

MATURA IB  oraz  MATURA EB:  1 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym,  2 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym.  Wyniki uzyskane na egzaminie dojrzałości przelicza się na punkty według następujących zasad:

  • matura IB.: 1pkt – 29pkt., 2pkt – 39pkt., 3pkt – 49pkt., 4pkt – 59pkt., 5pkt – 69pkt.; 6pkt – 79pkt.; 7pkt – 100pkt.
  • matura EB.: 1-2,95pkt – 29pkt., 3-3,95pkt – 39pkt., 4-4,95pkt – 49pkt., 5-5,95pkt – 59pkt., 6-6,95pkt – 69pkt.; 7-7,95pkt – 79pkt.; 8-10pkt – 100pkt.

STARA MATURA:  1 – oznacza punkty za część ustną egzaminu dojrzałości,  2 –  oznacza punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości. Oceny uzyskane na egzaminie dojrzałości przelicza się na punkty według następujących zasad:

  • w skali 6-stop.: cel.-100pkt., bdb.-85pkt., db.-65pkt., dst.-45pkt., mier., dop.-30pkt.;
  • w skali 4-stop.: bdb.-100pkt., db.-65pkt., dst.-30pkt.

W przypadku, gdy na egzaminie dojrzałości nie ma oceny za egzamin pisemny z danego przedmiotu, a w zasadach rekrutacji uwzględniana jest taka ocena, przyjmuje się ocenę za egzamin ustny i odwrotnie, gdy nie ma oceny za egzamin ustny z danego przedmiotu przyjmuje się ocenę za egzamin pisemny.

STARA MATURA I ZAŚWIADCZENIE O WYNIKACH EGZAMINU MATURALNEGO z OKE:  Dotyczy kandydatów ze „starą” maturą posiadających zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów z OKE, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. 1 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym2 – oznacza punkty za część pisemną egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym.  Wyniki egzaminu maturalnego uzyskane na świadectwie dojrzałości podane w procentach przelicza się według zasady 1procent = 1 punkt.

MATURA ZAGRANICZNA:  1 – oznacza punkty za część ustną (lub poziom podstawowy) egzaminu dojrzałości,  2 – oznacza punkty za część pisemną (lub poziom rozszerzony) egzaminu dojrzałości. Oceny uzyskane na egzaminie dojrzałości przelicza się na punkty równe częściom całkowitym liczb wyliczonych według wzoru:  P = 98 ( S-m) / (M – m) + 2, gdzie S jest przeliczaną oceną, M – maksymalną, m – minimalną (niedostateczną) oceną według skali stosowanej w szkole zagranicznej.

UWAGA:

  • Zwolnienie z egzaminu dojrzałości bądź egzaminu maturalnego z języka obcego na podstawie certyfikatu jest równoznaczne z uzyskaniem maksymalnej liczby punktów – 100% z tego przedmiotu.
  • Laureaci oraz finaliści olimpiad stopnia centralnego oraz laureaci konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, uzyskują 100 % punktów rekrutacyjnych z każdego przedmiotu branego pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym opartym wyłącznie na konkursie świadectw. Sprawdź jakie to olimpiady .
  • Wyniki egzaminu maturalnego dwujęzycznego nie są uznawane z przedmiotów innych niż języki obce nowożytne, dla tych przedmiotów obowiązują wyniki egzaminów maturalnych jak dla poziomu podstawowego i rozszerzonego, w zależności od tego, na jakim poziomie przedmiot był zdawany. Wyniki egzaminu maturalnego dwujęzycznego uzyskane na świadectwie dojrzałości uznawane są wyłącznie z języka obcego nowożytnego. Przelicza się je na procenty „nowej” matury z wagą 1,2 na świadectwie dojrzałości za poziom rozszerzony, jednak nie więcej niż 100%, chyba, że szczegółowe zasady rekrutacji dla kierunku na wydziale stanowią inaczej.
  • Za równoważny przedmiotowi informatyka uważane są przedmioty o nazwach: elementy informatyki, podstawy informatyki lub technologia informacyjna; za równoważny przedmiotowi fizyka i astronomia uważany jest przedmiot o nazwie fizyka, fizyka z astronomią, jako przedmiot biologia rozumie się każdy przedmiot zawierający w swojej nazwie słowo „biologia”.

 

Limit miejsc

30

Czego się tu nauczysz?

Absolwent kierunku arteterapia wyposażony będzie w interdyscyplinarną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, łączące efekty kształcenia usytuowane w trzech obszarach: nauk społecznych, nauk o zdrowiu i sztuki –  sztuki teatru i sztuk wizualnych.
  • Podczas studiów zdobywa kwalifikacje oraz kompetencje wymagane w pracy na stanowisku arteterapeuty z psychopedagogicznymi umiejętnościami, niezbędnymi do działalności wspomagającej i/lub korygującej rozwój jednostki poprzez wykorzystanie metod artystycznych do pracy z ludźmi w różnych środowiskach społecznych, terapeutycznych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych,  medycznych*
  • Zna podstawowe zagadnienia z psychopatologii, ekspresji i psychologii twórczości, ma wiedzę dotyczącą psychologicznych mechanizmów oddziaływań w terapii sztuką.
  • Potrafi samodzielnie gromadzić i przetwarzać informacje, poszerzać swoją wiedzę w obszarze metod pracy w terapii teatrem z elementami dramy oraz terapii wizualnej z różnymi grupami wiekowymi. Potrafi stosować działania artystyczne z zakresu sztuki teatru oraz sztuk wizualnych w terapii wybranych rodzajów zaburzeń o różnej etiologii, specyfice i wymiarze, w tym osób z zaburzeniami dotyczącymi funkcjonowania społecznego, emocjonalnego, psychicznego czy edukacyjnego, wymagającymi wsparcia. Stosuje zaprogramowane oddziaływania psychologiczne bazując na procesie tworzenia i recepcji sztuki teatru i sztuk wizualnych.
  • Rozumie i umie analizować zjawiska i procesy utrudniające rozwój psychospołeczny uczestnika procesu arteterapeutycznego, posiada umiejętności przygotowania planu terapii indywidualnej i grupowej. Jest przygotowany do wykorzystywania potencjałów znaczeń zawartych w różnych tekstach kultury, odczytywania symboli zawartych w dziełach plastycznych i dramatycznych oraz samodzielnego, kreatywnego konstruowania takich tekstów w toku terapii.
  • Dysponuje umiejętnościami z zakresu metodyki prowadzenia zajęć warsztatowych z uwzględnieniem różnic i preferencji indywidualnych uczestnika, posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu metod i technik teatroterapii (dramy) i terapii wizualnej. Potrafi stosować wybrane techniki terapii wizualnej i teatroterapii (w tym techniki projekcyjne) w diagnostyce psychologicznej i pedagogicznej w celu konstruowania programów naprawczych i profilaktycznych oraz posiada kompetencje personalne i społeczne niezbędne w gromadzeniu doświadczeń związanych z zarządzaniem grupą.
Dodatkowo, absolwent jest przygotowany do wczesnego wspomagania mającego na celu pobudzanie społecznego rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, współorganizowania kształcenia integracyjnego czy włączającego w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświatowych, jako nauczyciel oraz do prowadzenia specjalistycznych zajęć terapeutycznych (korekcyjno-kompensacyjnych) dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.**
Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne. Jest także przygotowany do kontynuowania nauki w obszarze nauk społecznych na studiach drugiego stopnia.
* – Powyższy opis sylwetki absolwenta nie jest równoważny z uprawnieniami do wykonywania zawodu w instytucjach, w których obowiązują stosowne przepisy branżowe. Zawód arteterapeuty regulowany jest w następujących rozporządzeniach: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w
sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami   https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/kzs/pdf/KZiSDzU28-08-2014poz1145.pdf, Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 1145), zawód arteteterapeuty został ujęty pod numerem – Arteterapeuta – nr 323013  https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/kzs/pdf/KZiSDzU28-08-2014poz1145.pdf,.  Zawód Arteterapeuta został zaklasyfikowany do zawodów grupujących osoby praktykujące niekonwencjonalne lub komplementarne metody terapii. Wspomniane rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
 ** – http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001643/O/D20171643.pdf , a w szczególności w § 7:ust. 2, pkt. 3; dostęp: 09.09.2018.