Kierunek: Inżynieria danych

Rodzaj studiów

3,5-letnie, prowadzące do tytułu zawodowego inżyniera.

Zasady rekrutacji

NOWA MATURA:

  • Na studia zostaną przyjęci w ramach limitu miejsc kandydaci, którzy spełnili wszystkie wymagania rekrutacyjne i uzyskali największą liczbę punktów.
  • Wspólna lista rankingowa utworzona będzie dla kandydatów z „nową” i „starą” maturą na podstawie wyników egzaminów z przedmiotów objętych zasadami rekrutacji.
  • Liczba punktów do listy rankingowej wyliczona będzie jako średnia ważona liczby punktów odpowiadających wynikom egzaminu maturalnego z określonych dla kierunku przedmiotów.
  • Do postępowania rekrutacyjnego przyj­muje się liczbę punktów ze świadectwa dojrzałości uzyskaną za eg­zaminy maturalne.
  • Liczby punktów (oznaczone dalej przez R) wyliczane będą według wzoru:

R = 0,25 m1 + 0,25 m2 + 0,05 p1 + 0,05 p2+  0,05 o1 + 0,05 o2 + 0,15 d1 + 0,15 d2

gdzie:

m1 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym,
m2 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie rozszerzonym,
p1 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym,
p2 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie rozszerzonym,
o1 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym,
o2 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z języka nowożytnego na poziomie rozszerzonym,
d1 – punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu wybranego spośród: biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka na poziomie podstawowym,
d2– punkty za część pisemną egzaminu maturalnego z  jednego przedmiotu wybranego spośród: biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka na poziomie rozszerzonym,

  • W przypadku, gdy na świadectwie dojrzałości podana jest punktacja danego przedmiotu wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w zasadach rekrutacji uwzględniane są też punkty za poziom podstawowy, przyjmuje się dla poziomu podstawowego punkty za poziom rozszerzony,
  • Gdy na świadectwie dojrzałości są wyniki odpowiednich egzaminów z kilku alternatywnie branych pod uwagę przedmiotów, przyjmuje się wyniki tylko z jednego przedmiotu, dającego największą liczbę punktów w rekrutacji.

STARA MATURA

  • Na studia zostaną przyjęci w ramach limitu miejsc kandydaci, którzy spełnili wszystkie wymagania rekrutacyjne i uzyskali największą liczbę punktów.
  • Wspólna lista rankingowa utworzona będzie dla kandydatów z „nową” i „starą” maturą na podstawie wyników egzaminów z przedmiotów objętych zasadami rekrutacji.
  • Liczba punktów do listy rankingowej wyliczona będzie jako średnia ważona liczby punktów odpowiadających wynikom egzaminu dojrzałości z określonych dla kierunku przedmiotów.
  • Liczby punktów (oznaczone dalej przez R) wyliczane będą według wzoru:

R = 0,25 m1 + 0,25 m2 + 0,05 p1 + 0,05 p2+  0,05 o1 + 0,05 o2 + 0,15 d1 + 0,15 d2

gdzie:

m1 – punkty za część ustną egzaminu dojrzałości z matematyki,
m2 – punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości z matematyki,
p1 – punkty za część ustną egzaminu dojrzałości z języka polskiego,
p2 – punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości z języka polskiego,
o1 – punkty za część ustną egzaminu dojrzałości z języka obcego nowożytnego,
o2 – punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości z języka obcego nowożytnego,
d1– punkty za część ustną egzaminu dojrzałości z jednego przedmiotu wybranego spośród: biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka,
d2– punkty za część pisemną egzaminu dojrzałości z jednego przedmiotu wybranego spośród: biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka,

  • Oceny uzyskane na egzaminie dojrzałości przelicza się na punkty według następujących zasad: w skali 6-stop.: cel.-90pkt., bdb.-75pkt., db.-60pkt., dst.-45pkt., mier., dop.-30pkt.; w skali 4-stop.: bdb.-90pkt., db.-60pkt., dst.-30pkt.
  • W przypadku, gdy na egzaminie dojrzałości nie ma oceny za egzamin pisemny z danego przedmiotu, a w zasadach rekrutacji uwzględniana jest taka ocena, przyjmuje się ocenę za egzamin ustny i odwrotnie, gdy nie ma oceny za egzamin ustny z danego przedmiotu przyjmuje się ocenę za egzamin pisemny.
  • Gdy na świadectwie dojrzałości są wyniki odpowiednich egzaminów z kilku alternatywnie branych pod uwagę przedmiotów, przyjmuje się wyniki tylko z jednego przedmiotu, dającego największą liczbę punktów w rekrutacji.
  • Przez „przedmiot wybrany” rozumie się ten sam przedmiot zdawany jako obowiązkowy ( zdawany w części pisemnej egzaminu dojrzałości) lub (i) jako dodatkowy ( zdawany w części ustnej egzaminu dojrzałości), nie brany pod uwagę w pozostałej części wzoru na liczbę punktów.

Limit miejsc

60

Czego się tu nauczysz?

Podstawą rozwoju społeczeństwa informacyjnego jest zdobycie wiedzy w zakresie użytkowania systemów obliczeniowych, analitycznych i informatycznych oraz przetwarzania i przechowywania informacji. Istotne jest szybkie zaimplementowanie algorytmów analitycznych i numerycznych, przeprowadzenie symulacji otrzymanych rozwiązań oraz wizualizacji i interpretacji uzyskanych wyników w formie dostosowanej do oczekiwań pracodawcy. Inżynieria danych to innowacyjny kierunek studiów w Polsce, który wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu rynku pracy na takich specjalistów.

Kierunek ten ma charakter praktyczny i doskonale wpisuje się w „Europejską agendę cyfrową” oraz „Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia” w strategii UE „Europa 2020”. Unikalny program nauczania łączy ścisłą wiedzę z zakresu metod i narzędzi analitycznych oraz technik informatycznych z ich praktycznym wykorzystaniem w życiu społecznym i gospodarczym.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów na licznych kierunkach studiów drugiego stopnia, na których przydatna jest wiedza z zakresu nauk matematycznych i informatycznych.

 

Więcej informacji dotyczących kierunku znajdziesz: tutaj

Rodzaj studiów

1,5-letnie, prowadzące do tytułu zawodowego magistra.

Zasady rekrutacji

REKRUTACJA PROWADZONA BĘDZIE WYŁĄCZNIE NA SEMESTR LETNI – OD LUTEGO 2018R.

Uprawnione do podjęcia studiów drugiego stopnia są osoby, które mają tytuł zawodowy magistra, inżyniera, licencjata lub równorzędny.

Kandydaci na studia przyjmowani są według kolejności na liście rankingowej sporządzonej na podstawie punktacji:

  • za przeliczony wynik ukończenia studiów wpisany do dyplomu,
  • za zgodność lub pokrewieństwo kierunku ukończonych studiów z wybranym kierunkiem studiów drugiego stopnia.

Kierunek ukończonych studiów z wybranym kierunkiem studiów drugiego stopnia jest:

  • zgodny, gdy jest to ten sam kierunek ukończonych studiów pierwszego stopnia (z tytułem zawodowym licencjata, inżyniera lub równorzędnym),
  • pokrewny, gdy jest to kierunek:
    • ekonomia
    • informatyka
    • informatyka i ekonometria
    • matematyka.

W przypadku, gdy kierunek ukończonych studiów:

  • jest zgodny z kierunkiem studiów drugiego stopnia, wówczas liczba punktów jest równa przeliczonemu wynikowi ukończenia studiów plus dwa,
  • jest pokrewny kierunkowi studiów drugiego stopnia, wówczas liczba punktów jest równa przeliczonemu wynikowi ukończenia studiów plus jeden,
  • nie jest ani zgodny, ani pokrewny kierunkowi studiów drugiego stopnia, wówczas liczba punktów jest równa przeliczonemu wynikowi ukończenia studiów.

Jako kryterium dodatkowe brana jest pod uwagę liczba punktów za przeliczoną ocenę z egzaminu dyplomowego.
Wynik ukończenia studiów, oceny i średnie S ustalone według skali ocen stosowanej na innych uczelniach, przeliczane są na wynik, oceny i średnie N w skali ocen stosowanej na Uniwersytecie Zielonogórskim zgodnie z wzorem:

N=3(S-m)/(M-m)+2

przy oznaczeniach:

  • M – jest maksymalną,
  • m – minimalną (niedostateczną) oceną według skali stosowanej na innej uczelni.

Osoby przyjęte na studia drugiego stopnia, mogą być zobowiązane do uzupełnienia różnic programowych dotyczących wiedzy ogólnej z zakresu studiów pierwszego stopnia w terminach ustalonych przez dziekana.

Limit miejsc

30

Czego się tu nauczysz?

Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku inżynieria danych absolwent:

Wiedza

  • wie jakie jest znaczenie przetwarzania danych i ich bezpieczeństwa we współczesnej nauce i technice oraz w rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
  • zna metody obliczeniowe oraz techniki informatyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu eksploracji danych; potrafi budować odpowiednie modele matematyczne;
  • ma rozszerzoną wiedzę w zakresie metod eksploracji danych, a także ich historycznego rozwoju i znaczenia dla poznania świata i rozwoju ludzkości; ma ogólną wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju tej dziedziny;
  • ma rozszerzoną wiedzę w zakresie metod badań operacyjnych i analizy decyzyjnej, a także historii i znaczenia tych dziedzin; ma ogólną wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju tych dziedzin;
  • zna metody budowy matematycznych modeli optymalizacyjnych oraz teoretyczne podstawy stosowania tych modeli;
  • ma rozszerzoną wiedzę w zakresie informatycznych metod przetwarzania danych; zna wybrane pakiety oprogramowania matematycznego, techniki obliczeniowe i programowania, wspomagające pracę analityka i rozumie ich ograniczenia.

Umiejętności:

  • potrafi stosować wiedzę matematyczną do modelowania prostych zadań właściwych dla zawodu analityka danych;
  • umie poprawnie sformułować problem w języku matematyki i dokonać analizy koniecznej przy wyborze odpowiedniego oprogramowania potrzebnego do jego rozwiązania oraz ocenić możliwości i ograniczenia takiego podejścia;
  • potrafi zaplanować i przeprowadzić analizę praktycznego problemu wraz z zastosowaniem modeli i metod badań operacyjnych lub metod i narzędzi eksploracji danych.

Kompetencje społeczne

  • rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy i praktycznych umiejętności m.in. poprzez zapoznawanie się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi;
  • potrafi aktywnie prowadzić dialog w celu doprecyzowania i pogłębienia stopnia zrozumienia dyskutowanego tematu; potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role.

 

Więcej informacji dotyczących kierunku znajdziesz: tutaj

Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii

Budynek A-29
ul. prof. Z. Szafrana 4a
65-516 Zielona Góra

e-mail: dziekanat@wmie.uz.zgora.pl
www.wmie.uz.zgora.pl