uz-logo-pion-2.png

Sprawdź szczegółowe zasady przeliczania punktów rekrutacyjnych:

Studia dziennikarskie II stopnia to kierunek, na którym pogłębia się wiedzę językoznawczą, medioznawczą i o komunikacji społecznej w odniesieniu do współczesnych mediów i technologii komunikowania. Kształcenie warsztatu dziennikarskiego ma charakter tematyczny w ramach dziennikarstwa społecznego i obywatelskiego, śledczego i interwencyjnego, sportowego czy ekonomiczno-prawnego. Proponuje się także moduł uzupełniający dziennikarstwo ekologiczne. Kontynuacja języka obcego pozwala osiągnąć poziom B2+.


MOŻLIWOŚĆ ZATRUDNIENIA:

Studia przygotują Cię do pracy dziennikarza w mediach tradycyjnych i internetowych, a także na stanowiskach związanych z obsługą medialną firm i organizacji. Zapewniają pogłębioną wiedzę językoznawczą i medioznawczą oraz umiejętność jej zastosowania w projektach badawczych. Moduł kształcenia z zakresu dziennikarstwa ekologicznego daje dodatkowe kompetencje w kreowaniu przekazu sprzyjającego zrównoważonemu rozwojowi i budowaniu gospodarki opartej na zielonych technologiach produkcji.

Uprawnione do podjęcia studiów są osoby, które posiadają dyplom ukończenia studiów.

Kandydaci przyjmowani są według kolejności na liście rankingowej, sporządzonej na podstawie punktacji uzyskanej za:

  1. wynik ukończenia studiów wpisany do dyplomu (ocena na dyplomie)
    • możliwość uzyskania:  3 - 5 punktów rekrutacyjnych
  2. zgodność/pokrewieństwo ukończonego kierunku z kierunkiem wybranym lub rozmowę kwalifikacyjną
    • możliwość uzyskania:  0 - 2 punktów rekrutacyjnych

Jako kryterium dodatkowe brana jest pod uwagę liczba punktów za przeliczoną ocenę z egzaminu dyplomowego. W przypadku nie wpisania oceny z egzaminu dyplomowego do systemu rekrutacyjnego przyjmuje się liczbę punktów zero.

d3.png

Kandydat ubiegający się o przyjęcie na studia powinien posiadać kompetencje niezbędne do podjęcia kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, w szczególności:

  • być wyposażony w wiedzę teoretyczną na temat nowych i tradycyjnych mediów oraz komunikacji społecznej;
  • znać język angielski na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy;
  • posiadać umiejętność poprawnego i sprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie;
  • mieć wiedzę z zakresu funkcjonowania współczesnego społeczeństwa, struktury wybranych instytucji społecznych i kulturalnych.

SPRAWDŹ:

dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna kierunkiem:

zgodnym jest: pokrewnym są:
  • dziennikarstwo i komunikacja społeczna
  • wszystkie filologie
  • filologia polska
  • kierunki mieszczące się w dziedzinie nauk humanistycznych lub społecznych

liczba dodatkowych punktow rekrutacyjnych:

2

liczba dodatkowych punktow rekrutacyjnych:

1

wyjaśnienie:

  • kierunek zgodny z wybranym kierunkiem studiów drugiego stopnia jest to ten sam kierunek ukończonych studiów pierwszego stopnia z tytułem licencjata (lub równorzędnym w przypadku ukończenia studiów za granicą)
  • dyplom z tytułem magistra nie jest uznawany za zgodny

wyjaśnienie:

  • kierunek pokrewny z wybranym kierunkiem studiów drugiego stopnia  jest to kierunek ukończonych studiów pierwszego stopnia inny niż wybrany kierunek studiów drugiego stopnia i wskazany powyżej
  • dyplom z tytułem magistra nie jest uznawany jako pokrewny

Dodatkowych punktow rekrutacyjnych nie przypisuje się w przypadku:

  • gdy ukończony przez kandydata kierunek studiów nie jest ani zgodny, ani pokrewny z kierunkiem studiów drugiego stopnia.

Na przykład kandydat po kierunku :

  • studiów pierwszego stopnia dziennikarstwo i komunikacja społeczna, otrzymuje - 2 punkty
  • studiów pierwszego stopnia filologia polska, otrzymuje - 1 punkt
  • studiów pierwszego stopnia biologia, otrzymuje - 0 punktów
  • studiów drugiego stopnia (tytuł magistra) dziennikarstwo i komunikacja społeczna, otrzymuje - 0 punktów

Kandydat, który ukończył studia na kierunku innym niż zgodny lub pokrewny, zobowiązany jest przystąpić do rozmowy kwalifikacyjnej, dotyczącej zagadnień z zakresu treści podstawowych i kierunkowych objętych programem studiów pierwszego stopnia na wybranym kierunku studiów.

Rozmowa kwalifikacyjna punktowana jest w skali 0 – 1 punkt

gdzie:

  • 1 punkt – oznacza, że kandydat zdał rozmowę kwalifikacyjną, i może być kwalifikowany na studia,
  • 0 punktów - oznacza, że kandydat nie zdał rozmowy kwalifikacyjnej, i nie będzie przyjęty na studia.

Wynik ukończenia studiów (S) uzyskany na dyplomie wg skali ocen stosowanej na innej uczelni niż UZ,

przelicza się na wynik (N) - wg skali ocen stosowanej na UZ

zgodnie z wzorem:  N = 3 (S - m) / ( M - m ) + 2

przy oznaczeniach:

S - wynik uzyskany według skali ocen stosowanej na innych uczelni,

M – jest maksymalną oceną według skali stosowanej na innej uczelni.,

m – minimalną (dopuszczającą/kwalifikującą) oceną według skali stosowanej na innej uczelni.

Skalą (N) stosowaną na UZ jest skala: 5,0- 2,0, (gdzie M = 5,0; m = 2,0).

  1. Poziomy komunikowania społecznego – od komunikacji interpersonalnej do ruchów
  2. Tendencje językowe we współczesnych mediach tradycyjnych i nowych
  3. Poprawność języka w przekazie medialnym i najczęstsze odstępstwa od normy.
  4. Znaczenie kultury języka w pracy
  5. Katalog środków stylistycznych dziennikarza informacyjnego i
  6. Kreatywność językowa współczesnych przekazów
  7. Zasady retoryki
  8. Retoryczne ukształtowanie współczesnych przekazów
  9. Źródła informacji
  10. Perswazja a manipulacja – propagowanie poglądów w mediach dawniej i dziś.
  11. Etyka wypowiedzi dziennikarskiej zasady i
  12. Dziennikarstwo internetowe – jak technologia zmienia profesję?
  13. Systematyka gatunków dziennikarskich (gatunki informacyjne i publicystyczne).
  14. Gatunki prasowe, radiowe, telewizyjne, internetowe – podobieństwa i różnice.
  15. Nowe media jako narzędzie budowania społeczności sieciowej i kultury
  16. Opinia publiczna i proces jej kształtowania.
  17. Etapy rozwoju mediów Przełomy w historii prasy, radia i telewizji.
  18. System medialny w Polsce na tle porównawczym.
  19. Rola mediów w życiu kulturalnym miasta i
  20. Kultura popularna i jej znaczenie we współczesnych przekazach
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18