uz-logo-pion-2.png

studia II stopnia

Studia na kierunku biologia pozwalają na zdobycie wiedzy w zakresie nauk przyrodniczych, a także stwarzają możliwość kształcenia niezbędnych na współczesnym rynku pracy kompetencji pozwalających podjąć pracę w różnych obszarach gospodarki w zależności od wybranej specjalności.

Zdobyta pogłębiona wiedza wzbogacona o umiejętności praktyczne, pozwala na dogłębną analizę zjawisk i procesów biologicznych zachodzących na poziomie molekularnym (specjalność biologia molekularna), jak i w środowisku naturalnym (biologia środowiska). Oferujemy również możliwość zdobycia kwalifikacji do nauczania w szkole (biologia nauczycielska).


MOŻLIWOŚĆ ZATRUDNIENIA:

Po ukończeniu studiów będziesz przygotowany do pracy w specjalistycznych laboratoriach, w firmach biotechnologicznych transferujących nowoczesne technologie, terenowych stacjach badawczych oraz w instytucjach zajmujących się ochroną środowiska lub jednostkach administracji na stanowiskach wymagających przygotowania biologicznego.Będziesz mógł również prowadzić własną działalność gospodarczą w tym zakresie. W przypadku specjalności biologia nauczycielska przygotowany będziesz również do pracy w szkołach wszystkich szczebli, ośrodkach edukacyjnych.

Uprawnione do podjęcia studiów są osoby, które posiadają dyplom ukończenia studiów.

Kandydaci przyjmowani są według kolejności na liście rankingowej, sporządzonej na podstawie punktacji uzyskanej za:

  1. wynik ukończenia studiów wpisany do dyplomu (ocena na dyplomie)
    • możliwość uzyskania:  3 - 5 punktów rekrutacyjnych
  2. zgodność/pokrewieństwo ukończonego kierunku z kierunkiem wybranym lub rozmowę kwalifikacyjną
    • możliwość uzyskania:  0 - 2 punktów rekrutacyjnych

Jako kryterium dodatkowe brana jest pod uwagę liczba punktów za przeliczoną ocenę z egzaminu dyplomowego. W przypadku nie wpisania oceny z egzaminu dyplomowego do systemu rekrutacyjnego przyjmuje się liczbę punktów zero.

Kandydat we wniosku o przyjecie na studia wybiera specjalność:

  • biologia molekularna
  • biologia środowiska
  • biologia nauczycielska

Przy czym o przyjęciu na specjalność decyduje dziekan wydziału, w ramach istniejących na wydziale możliwości kształcenia na specjalnościach.


biol1.png


Kandydat ubiegający się o przyjęcie na studia powinien posiadać kompetencje niezbędne do podjęcia kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku biologia, w szczególności powinien posiadać:

  • wiedzę w zakresie wybranych faktów i pojęć przyrodniczych,
  • umiejętność opisywania i interpretowania podstawowych zjawisk i procesów biologicznych,
  • znajomość podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w naukach przyrodniczych,
  • wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych.

SPRAWDŹ:

dla kierunku biologia kierunkiem:

zgodnym jest: pokrewnym są:
  • biologia
  • biomonitoring i zarządzanie srodowiskiem
  • biotechnologia
  • ochrona srodowiska

liczba dodatkowych punktow rekrutacyjnych:

2

liczba dodatkowych punktow rekrutacyjnych:

1

wyjaśnienie:

  • kierunek zgodny z wybranym kierunkiem studiów drugiego stopnia jest to ten sam kierunek ukończonych studiów pierwszego stopnia z tytułem licencjata, inżyniera (lub równorzędnym w przypadku ukończenia studiów za granicą)
  • dyplom z tytułem magistra nie jest uznawany za zgodny

wyjaśnienie:

  • kierunek pokrewny z wybranym kierunkiem studiów drugiego stopnia  jest to kierunek ukończonych studiów pierwszego stopnia inny niż wybrany kierunek studiów drugiego stopnia i wskazany powyżej
  • dyplom z tytułem magistra nie jest uznawany za pokrewny

Dodatkowych punktow rekrutacyjnych nie przypisuje się w przypadku:

  • gdy ukończony przez kandydata kierunek studiów nie jest ani zgodny, ani pokrewny z kierunkiem studiów drugiego stopnia.

Na przykład kandydat po kierunku :

  • studiów pierwszego stopnia biologia, otrzymuje - 2 punkty
  • studiów pierwszego stopnia biotechnologia, otrzymuje - 1 punkt
  • studiów pierwszego stopnia inżynieria srodowiska , otrzymuje - 0 punktów

Kandydat, który ukończył studia na kierunku innym niż zgodny lub pokrewny, zobowiązany jest przystąpić do rozmowy kwalifikacyjnej, dotyczącej zagadnień z zakresu treści podstawowych i kierunkowych objętych programem studiów pierwszego stopnia na wybranym kierunku studiów.

Rozmowa kwalifikacyjna punktowana jest w skali 0 – 1 punkt

gdzie:

  • 1 punkt – oznacza, że kandydat zdał rozmowę kwalifikacyjną, i może być kwalifikowany na studia,
  • 0 punktów - oznacza, że kandydat nie zdał rozmowy kwalifikacyjnej, i nie będzie przyjęty na studia.
  1. Charakterystyka roślin nago- i okrytozalążkowych.
  2. Budowa komórki roślinnej i funkcje organelli komórkowych.
  3. Typy tkanek roślinnych i ich funkcje.
  4. Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin.
  5. Charakterystyka roślin zarodnikowych.
  6. Charakterystyka typów zwierząt bezkręgowych w ujęciu systematycznym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, nicienie, pierścienice, stawonogi, mięczaki, szkarłupnie).
  7. Podstawy taksonomii i nomenklatury zoologicznej.
  8. Anatomia i morfologia strunowców.
  9. Gatunek i populacja – jednostki ewolucyjne (definicje, kryteria, charakterystyka, koncepcje gatunku, struktura gatunku i populacji, specjacja, ewolucja populacji).
  10. Dobór naturalny i dobór sztuczny - różnice i przykłady.
  11. Definicja, przedmiot badań i podział ekologii. Tolerancja organizmów na działanie czynników środowiskowych.
  12. Struktura i dynamika wybranych populacji roślin i zwierząt. Strategie rozwoju populacji w czasie, regulacja liczebności populacji (czynniki zależne i niezależne od zagęszczenia).
  13. Struktura, równowaga i produktywność biocenotyczna.
  14. Znaczenie wody w życiu roślin (transpiracja, bilans wodny). Mechanizm i drogi pobierania i transportu wody w roślinie (aktywny i pasywny).
  15. Istota i lokalizacja procesu fotosyntezy i oddychania tlenowego u roślin.
  16. Formy ochrony przyrody w Polsce.
  17. Budowa i struktura białek.
  18. Klasyfikacja enzymów i mechanizm katalizy enzymatycznej.
  19. Glikoliza pierwszym etapem katabolizmu glukozy jako zachowany ewolucyjnie proces.
  20. Metabolizm kwasów tłuszczowych w komórce eukariotycznej.
  21. Cykl kwasu cytrynowego: przebieg, kontrola i źródło prekursorów dla biosyntez.
  22. Lipidy: budowa, klasyfikacja i funkcja fizjologiczna.
  23. Budowa i funkcja ATP w komórce.
  24. Błony komórkowe, ich rola, struktura, rodzaje transportu przez błony.
  25. Budowa ściany komórkowej bakterii Gram-dodatnich oraz Gram-ujemnych.
  26. Definicja i rodzaje plazmidów.
  27. Struktura chromatyny.
  28. Replikacja,
  29. Struktura układu odpornościowego.
  30. Przeciwciała (immunoglobuliny).
  31. Sposoby minimalizacji zagrożeń antropogenicznych.
  32. Bilans cieplny organizmów stałocieplnych.
  33. Definicja układu termodynamicznego. Parametry układu oraz funkcje stanu go opisujące.
  34. Termodynamika
  35. Fizykochemiczne metody analizy chemicznej.
  36. Kinetyka reakcji chemicznych, teoria kompleksu aktywnego.
  37. Równowagi jonowe w roztworach wodnych (dysocjacja, iloczyn jonowy wody, pH, indykatory pH, roztwory buforowe).
  38. Scharakteryzuj właściwości chemiczne pierwiastków 1 i 2 grupy układu okresowego.
  39. Chemiczna analiza jakościowa.
  40. Budowa, otrzymywanie i właściwości chemiczne węglowodorów aromatycznych.

Wynik ukończenia studiów (S) uzyskany na dyplomie wg skali ocen stosowanej na innej uczelni niż UZ,

przelicza się na wynik (N) - wg skali ocen stosowanej na UZ

zgodnie z wzorem:  N = 3 (S - m) / ( M - m ) + 2

przy oznaczeniach:

S - wynik uzyskany według skali ocen stosowanej na innych uczelni,

M – jest maksymalną oceną według skali stosowanej na innej uczelni.,

m – minimalną (dopuszczającą/kwalifikującą) oceną według skali stosowanej na innej uczelni.

Skalą (N) stosowaną na UZ jest skala: 5,0- 2,0, (gdzie M = 5,0; m = 2,0).

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18